Open brief en de toekomst van ALSIN

algemeen woensdag, 27 jun 2018 // 22:29 uur

Beste Leden,

Vanmorgen hebben wij van drie leden een open brief mogen ontvangen met hun aanmerkingen c.q. verbeterpunten voor ALSIN. Aangezien het een open brief betreft willen wij deze graag met jullie delen. Dit ook om ALSIN verder te brengen.

Uiteraard gaan wij reageren op deze brief en dit gaan we ook communiceren met jullie allemaal. De drie leden hebben een aanleiding gehad om deze brief te sturen. Gezien wij het als bestuur het goed willen doen, verzoeken wij jullie, indien jullie ook punten hebben deze bij ons aan te dragen. Wij kunnen deze punten dan ook overwegen en meenemen in onze reactie. 

Hieronder treffen jullie de betreffende brief aan.

Namens het bestuur van ALSIN

Kevin Tibbe 

__________________________________________________________________________

Geacht Alsinbestuur, 

In deze brief tonen Frans Groenendaal, Marco Knikkenberg en Joop Broekman (hierna voor het gemak: wij of we) meer dan bezorgd te zijn over de toekomst van Alsin.
Wij vinden dat een aantal dingen anders en/of beter moet. Hieronder leggen we ook uit hoe. Alsin gaat ons aan het hart en dus willen wij hier graag bij helpen! 

De Alsindag…..en de toekomst

Al jaren dé ontmoetingsdag voor leden, maar ook nog steeds dezelfde formule.
Hoe kan het toch dat niet minstens de helft van het ledenaantal naar deze dag komt?
Clinics voor de jeugd, met trainers van Liverpool FC zijn geweldig. Maar de meeste deelnemertjes (zo’n 80%) komen van de voetbalbalvereniging waar Alsin te gast is.
Met moeite 6 voetballers bij elkaar weten te krijgen om Alsin te vertegenwoordigen op je eigen fandag(?!).
Daarvoor kan een Alsindag niet bedoeld zijn. Dit kan en mag niet nogmaals op deze manier plaatsvinden.

Een schot voor de boeg om een volgende Alsindag beter te maken:

* Evalueer de editie van 2018 en leer van fouten;
* Vraag leden wat hen besluit niet te komen;
* Geef (nog) meer ruchtbaarheid aan de dag zowel intern als extern;
* Communiceer duidelijk en tijdig naar leden en vrijwilligers.

Hoe zien wij het bestuur?

De rolverdeling binnen het bestuur is onvoldoende duidelijk. Onze indruk is dat de bestuursleden te weinig tijd hebben om de functie van bestuurslid goed te kunnen uitvoeren.
Hierdoor mist de vereniging daadkracht. Het kan allemaal nog een stuk professioneler. Wij missen de passie om Alsin succesvol te maken! 

Binnen een vereniging moeten de leden centraal staan. Het bestuur moet er altijd zijn voor haar leden. Neem de leden ten alle tijden serieus.
Communicatie in alle vormen is daarbij van essentieel belang. Te vaak laat de communicatie te wensen over.

* Te vaak wordt alleen via Facebook gecommuniceerd;
* Zorg ervoor dat communicatie foutloos is;
* Als bestuurslid ben je altijd in functie.

Alsin is een officiële supportersvereniging van Liverpool. We zijn een vertegenwoordiger van Liverpool FC.

Een van de doelen van het bestuur moet volgens ons zijn: meer leden! Dan moet je jezelf wel kenbaar maken. Je moet wel iets te bieden hebben.
De meetings en de Alsindag bieden daarvoor genoeg kansen. Maak de leden enthousiast voor de bijeenkomsten, op welke manier dan ook! Betrokkenheid komt dan vanzelf.
De beste reclame is nog altijd mond-op-mond reclame. Flyers, visitekaartjes, maar ook media-aandacht zijn andere middelen.
De CL-finale was een meer dan optimale gelegenheid Alsin onder de aandacht te brengen bij Liverpoolsupporters in heel Nederland.
Dit laatste is wat ons betreft een grote gemiste kans!

Maak de Alsin website een nog makkelijkere en toegangbare website. De Engelse informatie laat te wensen over (slechte vertaling).
Over diverse onderdelen zijn eind april al de eerste aanbevelingen aangeleverd (zowel over de inhoud als de taal- en stijlfouten).
Ook de advertenties en de sponsorinformatie (nu nog vol met taal- en stijlfouten) op de website kunnen een stuk flitsender.
Dat maakt het aantrekken van nieuwe sponsoren makkelijker.

Weet het bestuur wat er onder de leden leeft? Wij zijn daar niet van overtuigd. We denken dat het bestuur daarbij hulp kan gebruiken in de vorm van een ledenraad.
Voor advies, controle en als klankbord namens de leden, als een vertegenwoordiging.
Een ledenraad zou uit 3 of 4 personen moeten bestaan; 1 lid zou ook plaats kunnen nemen in het bestuur. Als daar behoefte aan is.
Met dit idee bieden we voor nu eerst hulp en advies. Later kan dit anders ingevuld worden.

Openheid van zaken
Deel met de leden ideeën voor de toekomst. Wat zijn de gestelde doelen van Alsin voor het komend jaar? Maak leden betrokken.

De leden betalen contributie en Alsin heeft ook inkomsten uit sponsoring en advertenties. De leden hebben echter geen inzage in de financiën van de vereniging.
Er is geen kascontrolecommissie (verplicht bij een vereniging!). Wat gebeurt er eigenlijk met alle inkomsten? Het is ook geen publiekgeheim meer dat de Alsindag meer geld kost dan dat het oplevert.

Een belangrijke reden van veel leden om lid te zijn van Alsin is de mogelijkheid om wedstrijden te bezoeken. Wees transparant in de toewijzing van tickets.

Let’s meet!

Ons is bekend dat het Alsin bestuur voornemens is na te denken over de toekomst van Alsin (zie ook de aanstelling van Ronald Kleinman). Het is dan ook niet voor niets dat wij onze hulp aanbieden.
In een persoonlijk gesprek leggen we ook graag uit hoe. We zien het als kansen om Alsin gezamenlijk beter te maken voor een gezonde toekomst.
Met meer leden en meer sponsors kan er ook meer. Alsin moet gaan bruisen!

Wij kijken uit naar jullie reactie welke wij graag binnen 3 weken tegemoet zien.

Met vriendelijke groet,

Frans Groenendaal

Marco Knikkenberg

Joop Broekman

Deel dit op social media Bekijk gerelateerde items